۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۵, سه‌شنبه

بنام خدا

امکان ها و امکانات تحول آموزش، در باستان شناسی ایران
مقیاس: همایش ملی

طرح مسئله
پیشینه فعالیت های باستان شناسی در ایران به دورۀ قاجار بازمی گردد. با شکل گیری دانشگاه تهران این رشته دانشگاهی نیز در دهه 1320-1330 در آن دانشگاه تاسیس شد. به رغم دیرپایی آموزش باستان شناسی در نظام آموزش عالی در ایران و ضرورت های ملی برای پژوهش های باستان شناختی و تربیت پژوهشگران تاکنون کمتر آموزش باستان شناسی در ایران اسلامی مورد ارزیابی و بازنگری قرارگرفته است. جامعه در حال توسعه ایران به سرعت در حال پویایی و تغییر است در چنین بافتاری، بازنگری آموزش به عنوان پایه همراه با ارزیابی عالمانۀ آن نیز ضروری است. باستان شناسی از این فرآیند کلی مستثنی نیست. با تحولات همه جانبه این دانش در جهان خاصه پس از تحولات فراگیر آن در دهه 1960 میلادی و پیگیری این تحولات طی دهه های 1980 تا زمان معاصر بیش از پیش ضرورت بررسی و ارزیابی آموزش در باستان شناسی ایران ضروری می نماید. پس از تحولات یادشده باستان شناسی در شکل و صورت دگرگون شده و رویکرد توصیفی ارائه اطلاعات بصورت منطقه ای با مباحث روش شناسی و ارزیابی روش ها و رویکردهای تئوریک جایگزین شده است. باستان شناسی در جهان معاصر فراتر از یک دانش بنیادی در حوزه های توسعه ای و کاربردی نیز به فعالیت می پردازد و این درحالی است که نظام آموزشی باستان شناسی ایران همچنان بر رویکردهای توصیفی متکی است. باستان شناسی ایران اعم از آموزش و پژوهش در آن، نیازمند همگرایی برای بروز شدن در فرآیند تحولات دانش ها است. این بروز شدن با حرکتی فردی یا گروهی ممکن نمی شود بلکه نیازمند ارزیابی ریشه ها، آسیب شناسی تاریخچه و پیشینۀ آن و گردآوری اطلاعات برای جهشی همه جانبه است.
اهداف
هدف مند کردن فعالیت ها، روزآمد شدن آموزش و سازماندهی آن متناسب با نیازهای ملی جامعه ایرانی و متناسب با موقعیت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی در جامعه معاصر از اهداف چنین همایشی می تواند باشد. بدون شک ایران اسلامی دارای ظرفیت های ارزشمندی در زمینه باستان شناسی است. انبوه جوانان مستعد و علاقه مند، آثار باستانی، مربوط به دوره های مختلف و فرهنگ ها و زیست بوم های متکثر از جمله این استعدادها است. ظرفیت ها و استعدادهایی که نیازمند هدف گذاری، برنامه ریزی و آموزش برای بهره وری بهینه در راستای توسعه پایدار است.
چارچوب کلی
همایش تحت عنوان امکانات به تاریخچه و شرایط موجود اعم از نیروی انسانی، نظام ها و ساختارهای آموزشی، اداری- اجرایی و آثار باستانی یعنی تاریخچه و شرایط موجود می پردازد. منظور از امکان ها بررسی، ارزیابی مدل سازی و پیشنهاد برای آیندۀ باستان شناسی ایران است. پژوهش ها در صورتی مورد ارزیابی برای ارائه قرار می گیرد که ضرورتا شامل این دو بخش کلی بوده و ذیل یکی از عنوان ها و زیرعنوان های نشت ها بگنجد.
نشست های پیشنهادی
روز نخست، نشست اول: آموزش باستان شناسی در مقطع کارشناسی در دانشگاه ها و نظام آموزش عالی ایران، نقد و ارزیابی وضع موجود(امکانات) پیشنهادها ومدل های ممکن( امکان ها).
1) کم و کیف واحد های درسی (سهم واحد های آموزشی با هریک از رویکردهای توصیفی، روش شناسی و تئوری در باستان شناسی ایران و بررسی از نظر نوع واحد: پایه، اجباری و اختیاری).
2) نظام آموزشی – پژوهشی (تئوری – عملی، بررسی واحدهای کاوش – بررسی و مسائل آن).
3) تناسب واحدهای درسی از نظر زمانی(دوره ها) و جغرافیایی (خاور دور، بین النهرین، آسیای صغیر و...) کاربری، تئوری و روش شناسی، با نیازهای جامعۀ معاصر ایران.
4) ویژگی ها (همانندی ها و ناهمانندی ها) در مقایسه با دیگر رشته های تحصیلی از نظر آموزشی-پژوهشی.
5) مقایسه کمی و کیفی با دیگر کشورهای منطقه و جهان.

عنوان های کارگروه ها برای تکمیل اطلاعات واحدهای پیشنهادی
- تاریخچۀ، اصول مبانی، تئوری و نظریه ها در باستان شناسی، باستان شناسی و هنر، باستان شناسی در عمل، بررسی واحد های عملی(کارگروه های عمومی)
- باستان شناسی پیش از تاریخ، روش ها و رویکردها (اختصاصی و پایه)
- باستان شناسی تاریخی (دورۀ تاریخی) (اختصاصی و پایه)
- باستان شناسی اسلامی و معاصر(اختصاصی و پایه)
- باستان شناسی در ارتباط با میان رشته ها، متناسب با دوره کارشناسی

تشکیل کارگروه برای پیشنهاد نهایی واحدهای کارشناسی به هئیت علمی همایش و آماده سازی برای طرح در جلسۀ نهایی
[1]
روز دوم، نشست دوم: آموزش باستان شناسی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه ها و نظام آموزش عالی ایران، نقد و ارزیابی وضع موجود(امکانات) پیشنهادها ومدل های ممکن( امکان ها).
1) کم و کیف واحد های درسی (سهم واحد های آموزشی با هریک از رویکردهای توصیفی، روش شناسی و تئوری در باستان شناسی ایران و بررسی از نظر نوع واحد: پایه، اختصاصی و اختیاری).
2) گرایش ها(پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی) و بین رشته ها
3) نظام آموزشی – پژوهشی ( واحد های عملی کاوش و بررسی!)
4) ویژگی ها (همانندی ها و نا همانندی ها) در مقایسه با دیگر رشته های تحصیلی از نظر آموزشی.
5) مقایسه کمی و کیفی با دیگر کشورهای منطقه و جهان.
6) کارشناسی ارشد و واحدهای درسی آن در ارتباط با مقاطع پایین تر(کارشناسی) و بالاتر(دکتری تخصصی).
عنوان های کارگاه ها و میزگردها برای تکمیل اطلاعات واحدهای پیشنهادی
- تاریخچۀ، اصول مبانی، تئوری و نظریه ها در باستان شناسی واحد های عمومی برای همه گرایش ها.
- واحد های اختصاصی باستان شناسی پیش از تاریخ، برای مقطع کارشناسی ارشد
- واحد های اختصاصی باستان شناسی پیش از تاریخ، برای مقطع کارشناسی ارشد (دوره های تاریخی، اسلامی و باستان شناسی معاصر)
- واحد های اختصاصی باستان شناسی و هنر
- باستان شناسی در ارتباط با میان رشته ها، متناسب با دوره کارشناسی ارشد
- باستان شناسی در عمل، بررسی واحد های عملی؟!
تشکیل کارگروه برای پیشنهاد نهایی واحدهای کارشناسی به هئیت علمی همایش و آماده سازی برای طرح در جلسۀ نهایی
روز سوم نشست سوم: (صبح) ارزیابی ، ارائه و تصویب واحد ها برای مقطع کارشناسی

روز سوم نشست چهارم: (بعد از ظهر) ارزیابی ، ارائه و تصویب واحد ها برای مقطع کارشناسی ارشد
[1] - پیشنهاد می شود کارگروه ها پس از تشکیل واحدهای پیشنهادی را تهیه و تدوین کرده و در جلسه ای در روزپایانی آن ارائه کرده و از آن دفاع کنند تا به تصویب اعضاء برسد بدیهی است که برای اعضای دارای رای در تصویب لازم است شرایطی تعیین شود مانند مدرک تحصیلی و سابقه تدریس واحد های مطروحه.
عمران گاراژیان دبیر اجرایی همایش
لطفا با پیشنهادات ما را یاری کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر